Πέμπτη 10 Μαρτίου 2011

ΑΠΟΚΡΙΕΣ 2011

Απόκριες στην Ελλάδα



ΑπόκριεςΗ ελληνική αποκριά έχει τις ρίζες της στην αρχαία Ελλάδα. Συνδέεται µε την λατρεία του ∆ιονύσου, θεού του κρασιού και των εορτασµών. Η αγγλική λέξη «carnival» προέρχεται από το λατινικό «carnem levare» ή «carnis levamen», που σηµαίνει «διακοπή της βρώσης κρέατος». Στα ελληνικά χρησιµοποιείται η λέξη «αποκριά» και σηµαίνει ακριβώς το ίδιο.  Αυτή η δηµοφιλής παράδοση προέρχεται από τις παγανιστικές τελετουργίες των αρχαίων Ελλήνων και τις γιορτές προς τιµή του ∆ιονύσου, θεού του κρασιού και της ευθυµίας. Οι άνθρωποι µεταµφιέζονταν σε σατύρους ή φορούσαν µάσκες και ξεχύνονταν στους δρόµους και στις γειτονιές συµπεριφερόµενοι «προκλητικά» µε τολµηρές φράσεις και πράξεις. Αυτό εξυπηρετούσε το σκοπό να επιτρέπεται να εκφράζονται ελεύθερα ερωτικές σκέψεις ενώ έκρυβαν την αληθινή τους ταυτότητα πίσω από τις µάσκες.

Αυτή η παράδοση τελικά εξαπλώθηκε και σε άλλα µέρη του κόσµου µέσω της Ρωµαϊκής Αυτοκρατορίας και την ανακάλυψη του Νέου Κόσµου. Όµως, οι παγανιστικές πρακτικές ήταν τόσο βαθιά ριζωµένες που δεν καταργήθηκαν τελείως . Αργότερα, όταν εµφανίστηκε ο χριστιανισµός, αν και οι άνθρωποι σταµάτησαν να λατρεύουν τους θεούς του Ολύµπου, οι συνήθειες των Ελλήνων να µεταµφιέζονται και να γιορτάζουν στους δρόµους παρέµειναν.

Μια φορά τον χρόνο, τα καρναβάλια συµβαίνουν σε πολλές πόλεις και χωριά της χώρας µας. Στην πραγµατικότητα, η αποκριά διαρκεί τρεις εβδοµάδες, και ξεκινάει 60 µέρες πριν το Πάσχα. Ονοµάζεται Τριώδιο. Η λέξη προέρχεται από το «τρεις ωδές» που σηµαίνει οι τρεις ύµνοι που συνηθίζουµε να λέµε στην εκκλησία. Ξεκινά την πρώτη Κυριακή, που αναφέρεται στο Ευαγγέλιο του «Τελώνη και Φαρισαίου». Την δεύτερη Κυριακή , στο Ευαγγέλιο του «Ασώτου Υιού». Η τρίτη είναι της «Απόκρεω « και η τελευταία Κυριακή της αποκριάς, κατά την οποία οι εορτασµοί και οι εκδηλώσεις φτάνουν στο απόγειο τους, είναι η «Τυρινή» (τυροφάγου). Το τέλος της αποκριάς είναι την αυγή της επόµενης µέρας: η πρώτη µέρα της Σαρακοστής, που ονοµάζεται Καθαρά ∆ευτέρα. Κατά την διάρκεια αυτών των ηµερών, γιορτές και εκδηλώσεις οργανώνονται παντού και οι άνθρωποι διασκεδάζουν πολύ, και κυρίως τα παιδιά. Οι ενήλικες και τα παιδιά µεταµφιέζονται µε αστεία κουστούµια, χορεύουν, τραγουδούν και παρακολουθούν παρελάσεις καρνάβαλων καθώς και άλλες δραστηριότητες, που οργανώνονται από τους δήµους όλων σχεδόν των πόλεων της Ελλάδας. Κατά την διάρκεια όλων αυτών έχουµε κάποια πολύ ιδιαίτερα έθιµα:

Ψυχοσάββατα
Πηγαίνοντας πίσω στους αρχαίους Έλληνες, αυτή ήταν µια εποχή γιορτής για την αναµονή της άνοιξης. Παραδόξως, αυτή η γιορτή περιελάµβανε τελετουργικά αφιερωµένα και στην «νέα ζωή» (το µπουµπούκιασµα των δέντρων, των κληµάτων, των λουλουδιών, κτλ.) και στις ψυχές των νεκρών που πίστευαν ότι ανέβαιναν στον «πάνω κόσµο» περίπου την 1η Μαρτίου. Με την ανατολή του χριστιανισµού η εκκλησία προσπάθησε να υποβιβάσει τις παγανιστικές τελετές και να τις αντικαταστήσει µε χριστιανικές πρακτικές. Για αυτό, κατά την διάρκεια αυτών των ηµερών βρίσκουµε την πρακτική ειδικών λειτουργιών και µνηµοσυνών στα τρία Ψυχοσάββατα όπου οι άνθρωποι πηγαίνουν βρασµένο σιτάρι (κόλλυβα) στην εκκλησία και τα µοιράζουν στο εκκλησίασµα µετά την λειτουργία στην µνήµη των αγαπηµένων τους. Αυτά τα Σάββατα είναι τα δύο Σάββατα πριν την «Κυριακή της Απόκρεω « και την «Κυριακή της Τυρινής» και το πρώτο Σάββατο µετά την Καθαρά ∆ευτέρα (η µέρα των Αγ. Θεοδώρων, µην ξεχάσετε αυτήν την µέρα! Υπάρχει ένα παλιό έθιµο στο οποίο µαντεύετε ποιόν θα παντρευτείτε. Βάζετε λίγο σιτάρι κάτω από το µαξιλάρι σας και προσεύχεστε στους Αγ. Θεοδώρους να σας αποκαλύψουν τον µελλοντικό σας σύζυγο στο όνειρό σας).

Τσικνοπέμπτη
Η Τσικνοπέµπτη είναι µια ετήσια τελετή, της οποίας η αρχή χάνεται µέσα στους αιώνες. Είναι η µέρα που τρώγεται κρέας. Η λέξη Τσικνοπέµπτη προέρχεται από τις λέξεις «τσίκνα» (η µυρωδιά του καµένου ψηµένου κρέατος) και «Πέµπτη», και γιορτάζεται την Πέµπτη που είναι 11 µέρες πριν την Καθαρά ∆ευτέρα. Είναι µια µέρα χαράς αλλά και προετοιµασίας για τους Ελληνορθόδοξους χριστιανούς, καθώς η 40-ήµερη περίοδος της Σαρακοστής πριν το Πάσχα πλησιάζει. Σε κάποια µέρη στην Ελλάδα, ιδιαίτερα στην επαρχεία της Πελοποννήσου, την εβδοµάδα της Τσικνοπέµπτης, οι άνθρωποι σφάζουν τα γουρούνια τους και ετοιµάζουν νόστιµους µεζέδες: «πηχτή», «οµάτια», «τσιγαρίδες», λουκάνικα, κτλ.
Γαϊτανάκι
Το παλιό έθιµο µε το γαϊτανάκι γίνεται στην κεντρική πλατεία πολλών πόλεων. Είναι ένας χορός όπου οι χορευτές, που ντύνονται µε παραδοσιακές στολές, χορεύουν σε κύκλο κρατώντας πολύχρωµες κορδέλες που στερεώνονται στην κορυφή ενός µακριού κονταριού το οποίο βρίσκεται στην µέση του κύκλου. Καθώς χορεύουν, οι κορδέλες τυλίγονται γύρω από το κοντάρι και µετά ξετυλίγονται. Πιστέψτε µας! Είναι πολύ δύσκολο να το κάνει κάποιος σωστά!

Βλάχικος Γάμος
Είναι η αναπαράσταση του Γάµου της Βλάχας. Βλάχα είναι η γυναίκα που ζει στο χωριό και η κύρια ασχολία της είναι να είναι βοσκοπούλα. Στις µέρες µας, δύο άντρες υποκρίνονται το ευτυχές ζευγάρι. Η διαδικασία του γάµου ξεκινάει µε το ζευγάρι, συνοδευόµενο από «συγγενείς», να πηγαίνει στην κεντρική πλατεία της πόλης. Όλοι οι άνθρωποι συµµετέχουν και ντύνονται µε παραδοσιακές στολές. Μετά την άφιξη του ζευγαριού, συνοδευόµενο από παραδοσιακή µουσική που παίζεται από παραδοσιακά όργανα, η τελετή του γάµου γίνεται µε έναν «ιερέα» και έναν «κουµπάρο «. Η γιορτή συνεχίζεται µε ζωντανή παραδοσιακή µουσική, τραγούδι, τοπικά εδέσµατα και κρασί.

Μπουρμπούλια
Τα Μπουρµπούλια είναι ένα από τα παλαιότερα (περίπου από το 1872) και τα πιο δηµοφιλή γεγονότα του Καρναβαλιού της πόλης της Πάτρας, όπου γίνεται η µεγαλύτερη παρέλαση καρνάβαλων στην Ελλάδα . Όλοι οι κάτοικοι της περιοχής, µαζί µε ανθρώπους από άλλες περιοχές της Ελλάδας ή και από το εξωτερικό , συµµετέχουν στην διασκέδαση. Τα παλιά χρόνια, οι γυναίκες δεν µπορούσαν να βγουν την νύχτα και να διασκεδάσουν στους εορτασµούς της αποκριάς. Τα µπουρµπούλια έδιναν στις γυναίκες την ευκαιρία να συµµετέχουν στον χορό της αποκριάς. Έπρεπε να φορούν µαύρα ντόµινο (ένα είδος µαύρου φορέµατος µε κουκούλα) καθώς και µία µάσκα, ενώ οι άντρες ήταν ακάλυπτοι και ντυµένοι φυσιολογικά. Με αυτόν τον τρόπο, οι γυναίκες δεν αναγνωρίζονταν, και έτσι είχαν την ευκαιρία να φλερτάρουν. Βέβαια, σήµερα τα πράγµατα έχουν αλλάξει, αλλά ο χορός των Μπουρµπούλιων διατηρεί την µαγεία του.

Μπούλες και Γιαννίσαροι
Κάθε πόλη της Ελλάδας έχει τα δικά της ιδιαίτερα έθιµα. Τις περισσότερες φορές είναι το ίδιο σενάριο και αλλάζει µόνο το όνοµα. Για παράδειγµα, µεταµφιεσµένοι άνθρωποι, έτσι ώστε να µην αναγνωρίζονται, γυρίζουν την πόλη πειράζοντας και προκαλώντας τους πάντες. Αυτή η παράδοση συµβαίνει στην Πάτρα µε τις «Μπούλες»: που είναι µεταµφιεσµένοι άνθρωποι που αντί για µάσκα µουτζουρώνουν τα πρόσωπά τους µε στάχτη. Ένα άλλο παράδειγµα µας έρχεται από την Νάουσα. Τις µέρες της αποκριάς, οι άνθρωποι των επαρχιακών πόλεων ξαναζούν το έθιµο που λέγεται «ΜΠΟΥΛΑΣ» και αυτό του «ΓΙΑΝΝΙΣΑΡΗ» - ΓΕΝΙΤΣΑΡΟΣ.  Υπάρχει µια παρέλαση µε παραδοσιακές και σατυρικές στολές. Η ιστορία της χορευτικής οµάδας πηγαίνει πίσω στο 1705. Αυτήν την χρονιά οι άνθρωποι της Νάουσας τιµούσαν την µνήµη των νεαρών συµπολιτών τους, οι οποίοι έπεσαν στον αγώνα κατά των Τούρκων. Εµφανίζονται στα καρναβάλια ντυµένοι µε τις φορεσιές των µαχητών της ελευθερίας, µε κέρινες µάσκες και θώρακες φτιαγµένους από χιλιάδες ασηµένια νοµίσµατα.  Τα κουστούµια, η µουσική και οι χοροί είναι όλα αυθεντικά και έχουν παραδοθεί από γενιά σε γενιά χωρίς µοντέρνες επιρροές. Οι χορευτικοί θίασοι, συνοδευόµενοι από την µπάντα της πόλης, χορεύουν στους δρόµους και σε πολλές ταβέρνες, όπου και τους κερνάνε τοπικό κρασί, µήλα και άλλα εδέσµατα. Αυτές οι εκδηλώσεις ξεκινούν το πρωί και συνεχίζονται µέχρι αργά το βράδυ.

Αλμυροκουλούρα
Είστε ελεύθερες? Τι ωραία ευκαιρία να µάθετε ποιον θα παντρευτείτε.  Την νύχτα πριν την «Κυριακή της Τυρινής», ανακατέψτε αλεύρι, αλάτι (πολύ αλάτι) και νερό και ψήστε το. Αυτό είναι η «αλµυροκουλούρα» που σηµαίνει πολύ αλµυρό ψωµί. Μετά φάτε το. Ναι, είναι πολύ αλµυρό αλλά στο όνειρό σας ο µελλοντικός σας σύζυγος θα σας φέρει νερό… Αν δεν δείτε καθόλου όνειρα, µην ανησυχείτε! Η ελληνική παράδοση θα σας δώσει πολλές ευκαιρίες να µάθετε ποιος θα είναι ο τυχερός (βλέπε ηµέρα των Αγ. Θεοδώρων) …

Κυριακή της Τυρινής
Άνθρωποι µε αστείες φορεσιές βγαίνουν στους δρόµους, συνοδευόµενοι από την µουσική της µπάντας του δήµου. Είναι η µέρα της Παρέλασης των Καρνάβαλων! Η παρέλαση δηµιουργείται από οµάδες µεταµφιεσµένων ανθρώπων, χορευτών και αρµάτων. Το θέµα κάθε άρµατος της παρέλασης είναι διαφορετικό και τα περισσότερα διακωµωδούν µε οµοιοκατάληκτες στροφές τις καταστάσεις και τα γεγονότα, παριστάνοντας τους πολιτικούς και την ζωή της ελληνικής κοινωνίας εν γένει καθώς και άλλα διεθνή γεγονότα. Αυτές οι σατυρικές στροφές και τα κουστούµια των συµµετεχόντων διασκεδάζουν πολύ τους θεατές.

Αργότερα το απόγευµα θα βρείτε τη τελευταία εκδήλωση που συµβαίνει.  Οι άνθρωποι θα µαζευτούν στην κεντρική πλατεία για φαγητό. ποτό και χορό. Αυτό είναι και το τέλος της παρέλασης. Το τελευταίο γεγονός θα είναι το κάψιµο το Βασιλιά Καρνάβαλου σε µια µεγάλη φωτιά όπου όλοι θα χορεύουν γύρω της. Κάποιες φορές υπάρχουν απλές φωτιές που ονοµάζονται «φάνι», και οι άνθρωποι τραγουδούν σατυρικά τραγούδια και χορεύουν παραδοσιακούς χορούς. Τα τραγούδια συνήθως έχουν πολλά σεξουαλικά υπονοούµενα και µεταξύ των χορών υπάρχουν µερικοί µε θεατρικό χαρακτήρα, όπου µερικοί άντρες χορευτές υποδύονται τις γυναίκες. Η Παρέλαση των Καρνάβαλων γίνεται σε πολλές πόλεις, κωµοπόλεις και χωριά της Ελλάδας, και είναι πολύ θεαµατική. Κάποιες από τις µεγαλύτερες παρελάσεις γίνονται στην Αθήνα (καρναβάλι του Ρέντη), στην Ξάνθη, στην Πάτρα. Στην πραγµατικότητα, το καρναβάλι της Πάτρας είναι το πιο γνωστό στην Ελλάδα.

Το Καρναβάλι της Πάτρας
Το καρναβάλι της Πάτρας είναι η συνάντηση µεταξύ ενός µύθου µε την πραγµατικότητα, φαντασία και δηµιουργικότητα µέσα στους αιώνες. Είναι από τα πιο σπουδαία γεγονότα, όχι µόνο για την πόλη, αλλά και για ολόκληρη την χώρα. Η περίοδος της αποκριάς στην Πάτρα, ανεξάρτητα από την ηµεροµηνία έναρξης του Τριωδίου, ξεκινά την επόµενη µέρα από την γιορτή του Αγ. Αντωνίου, στις 18 Ιανουαρίου. Τα πιο σηµαντικά στοιχεία (αρχεία) από πρόσφατες έρευνες που αφορούν το καρναβάλι των Πατρών θα µας στείλουν πίσω στον 19ο αιώνα. Αλλά το σηµείο στροφής του καρναβαλιού που του δίνει την σηµερινή του µορφή αναφέρεται στο 1966, µε την εισαγωγή του παιχνιδιού «Κυνήγι του Θησαυρού». Το Κυνήγι του Θησαυρού, από το 1966 που πρωτοπαρουσιάστηκε, µέχρι σήµερα, µετέτρεψε τον ανώνυµο συµµετέχοντα σε κυρίαρχο πρόσωπο του καρναβαλιού. Το ταλέντο των χιλιάδων νέων ανθρώπων, που συµµετέχουν µε τις οµάδες τους κάθε χρόνο, ξεδιπλώνεται σε όλο του το µεγαλείο µέσω του καρναβαλιού της Πάτρας. Το «Κυνήγι του Θησαυρού» είναι µια σειρά ερωτήσεων, γρίφων και δραστηριοτήτων, που καταλήγει να είναι µια σπαζοκεφαλιά για τους «διαγωνιζόµενους». Τα µέλη των οµάδων παίρνουν µέρος στην παντοµίµα, µεικτό θέαµα, θέατρο, χορός, δηµιουργίες και κουίζ.  Η φαντασία, το ταλέντο, η πολυπλοκότητα, το γέλιο, η ποικιλία και η ζωντάνια ενώνονται για να προσθέσουν κάτι ιδιαίτερο στο καρναβάλι της Πάτρας κάθε χρόνο.

Και µετά , έρχεται η Μεγάλη Παρέλαση. Αυτή είναι η µεγαλύτερη στιγµή του καρναβαλιού των Πατρών. Όλη η πόλη, συν περισσότεροι από 300.000 επισκέπτες κινούνται στους ρυθµούς που οι συµµετέχοντες (περισσότεροι από 30.000) επιβάλλουν, και τα άρµατα (εκατοντάδες από αυτά) µαζί µε τον Βασιλιά Καρνάβαλο σας οδηγούν σε µονοπάτια κεφιού και ελευθερίας από τις έννοιες. Αυτό που συµβαίνει στην Πάτρα, την τελευταία Κυριακή της αποκριάς, είναι η κορυφή µιας πυραµίδας, την οποία το καρναβάλι των Πατρών χτίζει κάθε χρόνο. Η παρέλαση ξεκινά µετά το µεσηµέρι µε µεγάλο κέφι, χορεύοντας, ενώ όσοι πήραν µέρος στο κυνήγι του θησαυρού γράφουν την δική τους ιστορία µε τον τρόπο τους στους δρόµους της πόλης.

Μετά το τέλος της µεγάλης παρέλασης, σε µια µοναδική βραδιά, ο Βασιλιάς Καρνάβαλος θα αποχαιρετίσει τους εραστές του είδους κλείνοντας ραντεβού για την επόµενη χρονιά. Είναι η στιγµή που ο βασιλιάς καρνάβαλος θα δοθεί στην πυρά και ο ουρανός της Πάτρας θα γεµίσει φως και χρώµα. Εν τω µεταξύ, η ζωντάνια του χορού δεν σταµατάει, καθώς οι χιλιάδες συµµετέχοντες θα συνεχίσουν να ζουν σε ξέφρενους ρυθµούς µέχρι το πρωί. Βοηθοί του καρναβαλιού των Πατρών είναι οµάδες, σύλλογοι και χορηγοί. Η επιτροπή Καρναβαλιού, ο όµιλος των ανθρώπων που µοιράζουν σοκολάτες, το πλήρωµα των κυνηγών του θησαυρού και πολλοί άλλοι µε γνήσιο πνεύµα καρναβαλιού, παίζουν θεατρικές τους παραστάσεις, θέατρο δρόµου και κουίζ.

Καθαρά ΔευτέραΤελικά, το «Τριώδιο» τελειώνει. Είναι η πρώτη µέρα της Σαρακοστής, είναι Καθαρά ∆ευτέρα. Οι άνθρωποι µαζεύονται για τους τελευταίους εορτασµούς. Ζωντανή παραδοσιακή µουσική, τραγούδι, χορός, θαλασσινά, ούζο, κρασί, και όλοι είναι καλεσµένοι στην γιορτή. Το παραδοσιακό ψωµί «λαγάνα» είναι διαθέσιµο αυτήν την µέρα στους φούρνους. ∆εν επιτρέπεται να φαγωθεί κρέας ή ελαιόλαδο, αλλά αυτό δεν εµποδίζει κανέναν από το να διασκεδάσει. Οι άνθρωποι συνήθως πάνε στην εξοχή αυτήν την µέρα. Και το πιο φαντασµαγορικό έθιµο είναι το πέταγµα των χαρταετών. Ο ουρανός γεµίζει από πολύχρωµους χαρταετούς, που πετάνε σαν πουλιά και καλωσορίζουν την άνοιξη… Στην Αθήνα, µαζεύονται στις κορυφές των λόφων της πόλης (Φιλοπάππου, Στρέφη, Λυκαβηττός) όπου και πετούν τους χαρταετούς και υπάρχει ζωντανή µουσική, παραδοσιακή και µοντέρνα, µε δηµοφιλής τραγουδιστές, και όλοι χορεύουν!
Έθιμα Διατροφής
 «Η Κυριακή της Απόκρεω» είναι η τελευταία µέρα που µπορούµε να φάµε κόκκινο κρέας. Η εβδοµάδα µεταξύ της «Κυριακής της Απόκρεω» και της «Κυριακής της Τυρινής « είναι οι µέρες που τρώµε ψάρι, τυρί, γάλα και αυγά. Ακόµη και κάποια παραδοσιακά σατυρικά τραγούδια µεταφέρουν το θέµα του αποχαιρετισµού του «Τυριού» (Τύρος) και του καλωσορίσµατος του «Κρεµµυδιού» και του «Πράσου». (Όλα αυτά, φυσικά, σε αναφορά µε την επερχόµενη νηστεία όπου τα «ταπεινά» λαχανικά θα γίνουν το κύριο πιάτο).


Οι κοινότητες των Βλάχων των ορεινών περιοχών της κεντρικής Ελλάδας φτιάχνουν παραδοσιακές «γαλατόπιτες», τυρόπιτες ή πίτες µε «τραχανά» (ένα σπιτικό ζυµαρικό από αλεύρι ή σιµιγδάλι), όλα φυσικά φτιαγµένα µε σπιτικό φύλλο. Στο νησί της Καρπάθου κατά την παράδοση όλοι καλούνται στο σπίτι του δηµάρχου, όπου υπάρχει ένας µεγάλος µπουφές µε ψάρι και γαλακτοκοµικά προϊόντα. Ειδικά γλυκά φτιαγµένα µε µυζήθρα σερβίρονται επίσης, καθώς και πουτίγκα ρυζιού και ένα ειδικό ποτό που ονοµάζεται «σιτάκα» καρυκευµένο µε βούτυρο και µέλι.

Μια ενδιαφέρουσα παράδοση µας έρχεται από τα νησιά της Μήλου και της Κέας, όπου τα υπολείµµατα του φαγητού από την γιορτή της Τυροφάγου µένουν στο τραπέζι µέχρι το επόµενο πρωί, για την περίπτωση που «το φάντασµα του σπιτιού» πεινάσει την νύχτα.

Ένα άλλο έθιµο της Τυροφάγου που αξίζει να αναφερθεί είναι να τελειώνει το βραδινό γεύµα µε αυγά. Τα αυγά µπορεί να είναι βρασµένα ή ψηµένα στο τζάκι. Σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας, τα µέλη της οικογένειας βάζουν τα αυγά τους κοντά στην θράκα του τζακιού για να ψηθούν και περιµένουν να δουν ποιανού το αυγό θα «ιδρώσει» πρώτο. Αυτό είναι ένα σηµάδι ότι αυτός ή αυτή θα έχουν µια καλή χρονιά. Αλλά ο συµβολισµός πίσω από αυτήν την παράδοση είναι ότι ένας «σφραγίζει» το στόµα του µε ένα αυγό όπως θα ανοίξει το στόµα του µε ένα αυγό το Πάσχα. Αυτό αναφέρεται στο έθιµο του τσουγκρίσµατος των κόκκινων βαµµένων αυγών µεταξύ µας, µετά την λειτουργία της Ανάστασης και επαναλαµβάνοντας την φράση «Χριστός Ανέστη» µέχρι όλων τα αυγά να σπάσουν. Το αυγό µετά καταναλώνεται και συνήθως είναι το πρώτο πράγµα που τρώµε µετά τα µεσάνυχτα της Πασχαλινής λειτουργίας.  Υπάρχει και ένα άλλο παλιό έθιµο στην Καστοριά που ονοµάζεται «χασκαρις»: ένα αυγό δένεται στο άκρο µιας «κλωστής» και περνάει γρήγορα από στόµα σε στόµα. Το άτοµο που καταφέρνει να το πιάσει είναι ο νικητής.

Η Καθαρά ∆ευτέρα έχει τα δικά της έθιµα. Οι Έλληνες συνήθως τρώνε συγκεκριµένα είδη θαλασσινών (χταπόδι, καλαµάρια, γαρίδες και µύδια), µια ποικιλία τουρσί λαχανικών (ειδικά µικρές πράσινες πιπεριές, καρότα και κουνουπίδι), ελιές και ορεκτικά φτιαγµένα για την µοναδική λαγάνα. Τα ορεκτικά είναι νηστίσιµα, όπως ταραµοσαλάτα (φτιαγµένη από αυγά ψαριού).

Έτσι… οι Απόκριες τελειώνουν…… και αρχίζει η Σαρακοστή και έχουµε 40 ηµέρες για το Πάσχα…
Πηγή: Twinning (http://www.arcadians.gr)

ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΚΑΙ ΣΤΗ ΚΑΤΟΥΝΑ...

  Η παρέλαση ξεκίνησε απ' το δημοτικό σχολείο κι έφτασε μέχρι την πλατεία μπροστά στον Άγιο
Αθανάσιο. Σ΄αυτή συμμετείχαν όλοι, μικροί και μεγάλοι νέοι και νέες . Το κέφι, ο χορός και η διασκέδαση αποτυπώνονται στις φωτογραφίες που ακολουθούν...






Δευτέρα 7 Μαρτίου 2011

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ...

Σε ποιες αλλαγές προχωρά το υπουργείο Παιδείας στη λυκειακή βαθμίδα
Ο βασικός κορμός και οι κατευθύνσεις στις τρεις τάξεις του λυκείου
Αναδημοσίευση από το ΕΘΝΟΣ 6/3/2011


Επιμέλεια παρουσίασης από τον
 Δ/ντή κ. Αλεξανδρή Θεόδωρο 



 Το σχέδιο για το νέο Λύκειο
Η Α' Λυκείου θα είναι τάξη προσανατολισμού, η Β' και η Γ' εξειδίκευσης, ενώ το τρίπτυχο της μεταρρύθμισης είναι λίγα μαθήματα, δραστικός περιορισμός της γενικής παιδείας και προσαρμογή σε κύκλους μαθημάτων

Νέα προγράμματα σπουδών κι ένα σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποσυνδεδεμένο από το σχολείο έρχονται να καταργήσουν το Λύκειο με τη μορφή που το γνωρίζουμε σήμερα.
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας φέρνει τέσσερις ανατροπές, πάνω στις οποίες χτίζεται το «Νέο Λύκειο», την αυλαία του οποίου θα ανοίξει τον Σεπτέμβριο του 2011 η Α' Τάξη (μαθητές σήμερα της Γ' Γυμνασίου).
Το σχέδιο του «Νέου Λυκείου», βρίσκεται στο τελικό στάδιο της επεξεργασίας του.
 Εντός του μηνός ολοκληρώνονται οι συναντήσεις των ιθυνόντων του υπ. Παιδείας, τόσο με τις επιστημονικές ενώσεις των καθηγητών ανά μάθημα όσο και με τους υπευθύνους των σχολών ΑΕΙ-ΤΕΙ, για τη συμφωνία στα προαπαιτούμενα μαθήματα ανά κατεύθυνση (στο νέο σύστημα εισαγωγής οι σχολές θα είναι αυτές που θα βάζουν τα μαθήματα και τους συντελεστές τους).
 Η Α' Λυκείου θα είναι η «ομαλή μετάβαση» στο νέο πρόγραμμα σπουδών, η Β' Λυκείου θα είναι το πρώτο σκαλί για το πανεπιστήμιο με την καθιέρωση των κατευθύνσεων σπουδών (Θεωρητική - Θετική - Τεχνολογική) και η Γ' Τάξη θα είναι η πλήρης εξειδίκευση και η οριστική στροφή του υποψηφίου προς τη σχολή που θα σπουδάσει.
 Στη Γ' Λυκείου τα μαθήματα θα είναι προσαρμοσμένα προς τα ΑΕΙ-ΤΕΙ και μόνο με αποτέλεσμα, όπως μας λένε στελέχη του υπουργείου Παιδείας, να πάψει να υφίσταται η ανάγκη του φροντιστηρίου.
 Θα είναι τέτοια η εξειδίκευση και η μείωση της περιττής ύλης, που οι υποψήφιοι θα επικεντρώνονται αποκλειστικά και μόνο στην κατεύθυνση σπουδών που έχουν επιλέξει.
 Οι στόχοιΗ Α' Λυκείου, δηλαδή, θα είναι τάξη προσανατολισμού για τους μαθητές, ενώ στη Β' και τη Γ' Λυκείου ο μαθητής θα επιλέγει υποχρεωτικά κύκλο σπουδών.
Το «Νέο Λύκειο» θα βασιστεί στο τρίπτυχο: λίγα μαθήματα, δραστικός περιορισμός της «περιττής» γενικής παιδείας και εξειδίκευση ανά κύκλο μαθημάτων.
 Το σίγουρο είναι ότι οδεύουμε σε μια ιδιαίτερα αναβαθμισμένη και ισχυρή Γ' Λυκείου με κύκλους μαθημάτων, από τους οποίους θα επιλέγουν οι μαθητές τον κύκλο που θα τους οδηγήσει στη σχολή της αρεσκείας τους.
 Καινοτομίες συνιστούν τόσο η ένταξη στο πρόγραμμα μαθημάτων του Σχεδίου Έρευνας (τρεις ώρες την εβδομάδα), που θα βαθμολογείται και στις τρεις τάξεις του Λυκείου (στη Γ' Τάξη, μάλιστα, θα αποτελέσει και κριτήριο εισαγωγής στο πανεπιστήμιο), όσο και το «άνοιγμα του φακέλου του μαθητή» με τις επιδόσεις του και στα τρία χρόνια φοίτησης.
 Φιλοδοξία του υπ. Παιδείας είναι οι μελλοντικές γενιές των μαθητών που θα φτάνουν στον προθάλαμο του Λυκείου: α) να έχουν πάρει το κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας τουλάχιστον σε μία ξένη γλώσσα μέχρι και τη Γ' Γυμνασίου και β) να έχουν αποκτήσει μια ευρύτατη δυνατότητα χρήσης της τεχνολογίας των υπολογιστών και του ψηφιακού σχολείου.
 Στόχοι του «Νέου Λυκείου», όπως μας λένε πηγές τόσο του υπ. Παιδείας όσο και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, είναι: η ολοκληρωμένη επικοινωνία στη μητρική γλώσσα, η ελευθερία επιλογής γνωστικών αντικειμένων από ομάδες μαθημάτων, η εισαγωγή της τέχνης και του πολιτισμού στο Πρόγραμμα Σπουδών, η καθιέρωση του θεσμού της δραστηριότητας, η καθιέρωση του θεσμού της ερευνητικής εργασίας, η ένταξη των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία καθώς και η αξιολόγηση όλου του παραγόμενου διδακτικού και ερευνητικού έργου των μαθητών.
 ΟΙ 4 ΡΙΖΙΚΕΣ ΑΝΑΤΡΟΠΕΣ
Το νομοσχέδιο του υπ. Παιδείας για το «Νέο Λύκειο» φέρνει τέσσερις ριζικές ανατροπές:
 1. Καθιερώνεται για πρώτη φορά η Εργασία (αντίστοιχη της Πτυχιακής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση), που θα βαθμολογείται από ειδική επιτροπή και θα βαρύνει στην εισαγωγή του υποψηφίου σε ΑΕΙ-ΤΕΙ.
2. Δημιουργείται από την Α' μέχρι και τη Γ' Τάξη ο ατομικός φάκελος του μαθητή (portfolio), που θα παρακολουθεί τη βαθμολογική εξέλιξή του.
3. Δημιουργούνται 4, απολύτως εξειδικευμένες σε επιστημονικό αντικείμενο, κατευθύνσεις σπουδών στη Γ' Λυκείου και λιγοστεύουν δραματικά τα περιττά μαθήματα.
4. Αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας της Ελληνικής Γλώσσας - Λογοτεχνίας, των Αρχαίων και των Μαθηματικών, αλλάζουν περιεχόμενο η Ιστορία και τα Θρησκευτικά και συνεχίζουν να ανήκουν στον βασικό κορμό των μαθημάτων.


ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΑΝΑ ΤΑΞΗ
Ο βασικός κορμός και οι κατευθύνσεις

 Α' ΛΥΚΕΙΟΥ
Οι μαθητές που φέτος τελειώνουν το Γυμνάσιο, θα είναι οι πρώτοι που τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα «δοκιμάσουν» το Νέο Λύκειο, που οδηγεί στο νέο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ. Η Α' τάξη θα έχει καινούργιο αναλυτικό και ωρολόγιο Πρόγραμμα μαθημάτων, αλλά θα παραμείνει «γέφυρα» μεταξύ γυμνασίου-λυκείου. Τα Θρησκευτικά και η Ιστορία θα γίνουν «πιο μοντέρνα» και σύγχρονα και θα παραμείνουν στον βασικό κορμό των μαθημάτων γενικής παιδείας. Ο βασικός κορμός μαθημάτων: Αρχαία, Νέα-Λογοτεχνία, Ελληνική Γλώσσα, Ιστορία, Θρησκευτικά, Μαθηματικά, Φυσική-Χημεία.
Μαθήματα Επιλογής: Θα επιλέγονται από κύκλους επιστημών, όπως οι ανθρωπιστικές επιστήμες, η ενότητα Τέχνη-Πολιτισμός, Δραστηριότητα, Ερευνητική Εργασία.
 Β' ΛΥΚΕΙΟΥ
Δημιουργούνται τρεις βασικές κατευθύνσεις:
1. Οι Θεωρητικές σπουδές (κύρια μαθήματα + επιλογής),
2. Οι θετικές σπουδές,
3. Οι τεχνολογικές σπουδές
 Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ
Στις τρεις βασικές κατευθύνσεις της Β' τάξης εισάγονται εξειδικεύσεις ανάλογα με το επιστημονικό αντικείμενο της σχολής που θέλει να εισαχθεί ο μαθητής: Δημιουργούνται κύκλοι σπουδών. Οι μαθητές σε όλους τους κύκλους διδάσκονται οπωσδήποτε Ελληνική Γλώσσα, Νέα Ελληνικά, Αρχαία και Μαθηματικά, αλλά με διαφορετική «βαρύτητα» ανά κύκλο σπουδών (Για παράδειγμα: Στις ανθρωπιστικές σπουδές τα Αρχαία διδάσκονται πολύ πιο εξειδικευμένα από ό,τι θα διδάσκονται στον κύκλο των τεχνολογικών σπουδών).
Το πρόγραμμα γίνεται πολύ «σφιχτό». Σ' αυτή την τάξη ο μαθητής πρέπει να έχει αποσαφηνίσει ποια επιστήμη τον ενδιαφέρει και τι ακριβώς θέλει να σπουδάσει: α. Ανθρωπιστικές επιστήμες, β. Κοινωνικές επιστήμες, γ. Θετικές επιστήμες, δ. Επιστήμες Τεχνολογίας.
Σφίγγει ο κλοιός σε Β' και Γ'
Τα μαθήματα, κριτήριο για την επιλογή σχολής
 Κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στις τάξεις Β' και Γ' λυκείου οι μαθητές θα παρακολουθούν υποχρεωτικά μαθήματα, μαθήματα επιλογής και δραστηριότητες, με βάση τα οποία θα οδηγούνται στην ομάδα σχολών της επιλογής τους. Ο υποψήφιος ουσιαστικά θα είναι αναγκασμένος να επιλέγει τα μαθήματα που θα είναι συμβατά με τη σχολή ή το πανεπιστήμιο που τον ενδιαφέρει.
 Η αξιολόγηση
Η αξιολόγηση στο νέο λύκειο διαπερνά όλη την εκπαιδευτική διαδικασία. Τα αποτελέσματα της εργασίας των μαθητών σε κάθε μάθημα και σε κάθε δραστηριότητα μέσα στο σχολείο αξιολογούνται και δημιουργείται φάκελος (portfolio) μαθητή, ο οποίος τον ακολουθεί μέχρι και την αποφοίτησή του.
Οι σχολές θα καθορίσουν συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα (για παράδειγμα, ένας υποψήφιος που ενδιαφέρεται για τη Φιλοσοφική Σχολή θα έχει ως μάθημα αυξημένης βαρύτητας τα Αρχαία Ελληνικά, ενώ ένας υποψήφιος που ενδιαφέρεται για τη Σχολή Θετικών Επιστημών, τα Μαθηματικά, τη Φυσική, τη Χημεία).
Βασική ακαδημαϊκή μονάδα πλέον στο πανεπιστήμιο θα είναι η σχολή, που θα έχει την ευθύνη για τα προγράμματα σπουδών που προσφέρει, θα απονέμει πτυχία, και μπορεί να αποτελείται από εξειδικεύσεις με συγγενή επιστημονικά πεδία.
Η σχολή έχει την ευθύνη για την ανάπτυξη του ενιαίου προγράμματος σπουδών του πρώτου ακαδημαϊκού έτους (απαιτήσεις, κατανομή της ύλης σε γενικής διδασκαλίας μαθήματα).
 ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ 3 ΤΑΞΕΙΣ Ερευνητική εργασία, τέχνη - πολιτισμός και ο θεσμός της δραστηριότητας
 Η καθιέρωση του θεσμού της ερευνητικής εργασίας αποτελεί μια καινοτομία για το λύκειο. Η ερευνητική εργασία είναι ενταγμένη στα προγράμματα σπουδών και στις τρεις τάξεις του λυκείου, και κατά την υλοποίησή της θα ακολουθείται συγκεκριμένη διαδικασία, βασισμένη σε επιστημονικά δεδομένα. Τα θέματά της θα επιλέγονται από κύκλους επιστημών (ανθρωπιστικές-κοινωνικές επιστήμες, τέχνη-πολιτισμός, επιστήμες-τεχνολογία). Η εργασία επιλέγεται, όπως και ο υπεύθυνος καθηγητής-σύμβουλος, από τον μαθητή στην αρχή του σχολικού έτους, και εκπονείται καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς ή στα δύο τετράμηνα.
Μετά την ολοκλήρωσή της, ο μαθητής την παρουσιάζει δημόσια στην τάξη του ή σε επιτροπή και αξιολογείται για αυτό. Η αξιολόγηση της εργασίας έχει την ίδια βαρύτητα με την αξιολόγηση των άλλων μαθημάτων και στο τέλος μπαίνει στον φάκελό του και τον ακολουθεί ως το τέλος του λυκείου.
Καθιερώνεται για πρώτη φορά στο λύκειο η δημιουργική ενασχόληση με την τέχνη και τον πολιτισμό. Η τέχνη και ο πολιτισμός εντάσσονται οργανικά στο ωρολόγιο πρόγραμμα του νέου λυκείου, γι' αυτό δημιουργείται ζώνη τέχνης και πολιτισμού, στην οποία αφιερώνεται ικανός αριθμός διδακτικού χρόνου.
Ο μαθητής θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει ένα είδος τέχνης (εικαστικά, μουσική, θέατρο, κινηματογράφο) που ανταποκρίνεται στα ενδιαφέροντά του. Το μάθημα θα περιλαμβάνει το θεωρητικό μέρος αλλά και το πρακτικό-βιωματικό (παρακολούθηση κινηματογραφικών και μουσικών παραστάσεων, διοργάνωση θεατρικών παραστάσεων κα στα σχολεία, επισκέψεις σε εικαστικούς χώρους). Το μάθημα θα ελέγχεται και θα αξιολογείται ισότιμα με όλα τα άλλα.
Ο θεσμός της δραστηριότητας έχει ομοιότητες με τα ισχύοντα Προγράμματα Αγωγής Υγείας καθώς και τα Περιβαλλοντικά Προγράμματα που σήμερα είναι προαιρετικά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και γίνονται εκτός των ωρών διδασκαλίας σε περιορισμένο αριθμό. Η θετική εμπειρία από αυτές τις δράσεις στο λύκειο, αλλά και η διεθνής εμπειρία παρέχουν τη βεβαιότητα ότι η ένταξη δραστηριοτήτων κοινωνικού και περιβαλλοντικού χαρακτήρα οργανικά στο πρόγραμμα σπουδών θα τονώσει τη σχολική ζωή και θα συνδέσει τη σχολική κοινότητα με την ευρύτερη κοινότητα.
ΒΙΒΙΑΝ ΜΠΕΝΕΚΟΥ

Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2011

Προληπτικά μέτρα κατά της διασποράς της Α (Η1Ν1) γρίπης

Προληπτικά μέτρα κατά της διασποράς της
Α(Η1Ν1) γρίπης στις Σχολικές Μονάδες...


Με αφορμή την εμφάνιση της γρίπης Α (Η1Ν1) και την πρόβλεψη του ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ για τις επόμενες εβδομάδες, το Υπουργείο Παιδείας έστειλε τις ακόλουθες οδηγίες κατά της διασποράς της γρίπης, καθώς και σχέδιο δράσεων για τις ενέργειες των σχολείων, με σκοπό την πρόληψη της εξάπλωσης της :

1. Παιδιά που εμφανίζουν συμπτώματα γρίπης αναμένουν, σε χώρο όπου δε θα έρχονται σε επαφή με άλλα άτομα, μέχρι να τα παραλάβουν οι γονείς τους. Οι γονείς ή οι κηδεμόνες των ασθενών παιδιών θα πρέπει να ειδοποιούνται αμέσως, με σκοπό την απομάκρυνση αυτών από το σχολείο.

2. Τα προληπτικά μέτρα κατά της διασποράς της νέας γρίπης περιλαμβάνουν, αφενός οδηγίες ατομικής υγιεινής και αφετέρου οδηγίες καθαρισμού και απολύμανσης χώρων, επιφανειών και αντικειμένων. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να ακολουθούν τις οδηγίες ατομικής υγιεινής και ταυτόχρονα να φροντίζουν ώστε οι οδηγίες αυτές να τηρούνται και από τα παιδιά.

3. Αποφυγή επαφής χεριών με τα μάτια, τη μύτη και το στόμα για τη μείωση του κινδύνου μόλυνσης από τον ιό.

4. Αποφυγή κοινής χρήσης των μολυβιών, των στυλό, των μαρκαδόρων και άλλων προσωπικών αντικειμένων.

5. Σε βήχα ή φτέρνισμα, κάλυψη της μύτης και του στόματος με το μανίκι στο ύψος του αγκώνα ή με χαρτομάντιλο. Το χρησιμοποιημένο χαρτομάντιλο πρέπει να απορρίπτεται αμέσως μετά τη χρήση τόσο από τα παιδιά όσο και από το προσωπικό μέσα στους κάδους απορριμμάτων

6. Απαγορεύεται τα παιδιά να πίνουν νερό απευθείας από τη βρύση με το στόμα.

7. Τακτικό πλύσιμο των χεριών των παιδιών και των εργαζομένων με υγρό σαπούνι και νερό. Ακολουθεί προσεκτικό στέγνωμα των χεριών με χάρτινες πετσέτες, οι οποίες θα απορρίπτονται στους κάδους απορριμμάτων.

8. Τα παιδιά και οι εργαζόμενοι στην εκπαιδευτική μονάδα μπορούν εναλλακτικά να χρησιμοποιούν αντισηπτικό αλκοολούχο διάλυμα ή χαρτομάντιλα με αλκοόλη. Συνιστάται καλό τρίψιμο των χεριών μέχρι το αντισηπτικό να στεγνώσει.

6. Απαγορεύεται τα παιδιά να πίνουν νερό απευθείας από τη βρύση με το στόμα.

9. Εκπαιδευτικοί και μαθητές που ασθενούν είναι αυτονόητο ότι δεν προσέρχονται στο χώρο του σχολείου.

Οι παραπάνω οδηγίες πρέπει να τηρούνται αυστηρά και από το προσωπικό των κυλικείων.

Το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ.) σε ανακοίνωση του επισημαίνει ότι δεν κρίνεται σκόπιμη η αναστολή λειτουργίας των σχολείων, καθώς και η επιδημιολογική καταγραφή των απουσιών».

ΓΕΝΙΚΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ:


Πώς μολύνονται οι άνθρωποι με τον Νέο ιό Α;
Με τον ίδιο τρόπο όπως και στην εποχική γρίπη: μέσω σταγονιδίων από ασθενή που βήχει (σάλιο) ή φτερνίζεται ή που μιλάει. Αν τα σταγονίδια αυτά εγκατασταθούν σε κάποια επιφάνεια και τις ακουμπήσει κάποιο υγιές άτομο και στην συνέχεια φέρει τα χέρια του στην μύτη, το στόμα, τα μάτια κτλ, τότε λάβει τον ιό. Άλλα αντικείμενα που περιέχουν τους ιούς είναι τα περιττώματα, το αίμα και τα σωματικά υγρά.
Αν το μικρόβιο φτάσει στους πνεύμονες τότε προκαλεί πνευμονία που μπορεί να είναι και θανατηφόρα.

Τα συμπτώματα της γρίπης του νέου ιού Α (H1N1):

Η γρίπη από τον Νέος Ιό Α (H1N1) ή αλλιώς γνωστή ως Γρίπη των χοίρων ή στα αγγλικά influenza A(H1N1), έχει συμπτώματα παρόμοια με αυτά της εποχικής γρίπης. Δηλαδή:
  • Αιφνίδια έναρξη πυρετού
  • Πονοκέφαλος
  • Αδυναμία
  • Βήχας (συνήθως ξηρός)
  • Πονόλαιμος
  • Καταρροή και ρινική συμφόρηση
  • Πόνος στους μύς και στα μάτια
  • Ρίγη, διάρροια, ναυτία και εμετοί.
  • Κόκκινα μάτια, δέρμα, στόμα, λαιμός και μύτη.
Το κοινό κρυολόγημα έχει τα ίδια συμπτώματα στα αρχικά στάδια, αλλά τα συμπτώματα της γρίπης ξεκινούν απότομα και είναι ποιο σοβαρά.

Πώς μπορώ να προστατευτώ από την γρίπη ακόμα και αν πρόκειται για τον νέο ιό Α;

  1. Αποφεύγουμε τις στενές επαφές με άτομα που έχουν ασθενήσει ή που τα βλέπεται άρρωστα (συμπτώματα στο αναπνευστικό).
  2. Αποφυγή συνωστισμού.
  3. Το προσεκτικό συχνό πλύσιμο των χεριών με ζεστό νερό και σαπούνι ή καθαρισμός των χεριών με αλκοολούχο διάλυμα ή με απολυμαντικά διαλύματα που υπάρχουν στην αγορά για αυτό τον σκοπό.
  4. Μην ακουμπάτε με τα χέρια σας τα μάτια σας, την μύτη σας, το στόμα σας ή αντικείμενα που εισάγεται σε αυτά, άμα δεν είστε βέβαιοι πως είναι απολύτως καθαρά και έχουν απολυμανθεί.
  5. Σοβαρή και επίσημη ενημέρωση για τις τελευταίες εξελίξεις
Κρατείστε την ψυχραιμία σας, δεν είναι θανατηφόρος ιός απλώς χρειάζεται ειδική περίθαλψη ώστε να μην προκληθεί πνευμονία.
Κρατείστε αποστάσεις από όλους. Μπείτε σε εθελοντική καραντίνα ακόμα και πριν σας επισκεφτεί κάποιος ειδικός. Φορέστε κάποιο μαντήλι για να μην μεταδώσετε εύκολα σταγονίδια στο χώρο σας.
Επικοινωνήστε με τους ειδικούς (ΚΕΕΛΠΝΟ, στο τηλέφωνο 210-5212054     και       210-5212054   
Όπως και σε κάθε άλλη γρίπη, μέχρι να καταφθάσει βοήθεια:
  • Ανάπαυση
  • Λήψη άφθονης ποσότητας υγρών
  • Λήψη βιταμίνης C και D μέσω τροφών ή συμπληρωμάτων
  • Αποφυγή καπνού και αλκοολούχων
  • Φάρμακα για ανακούφιση από τα συμπτώματα
ΣΎΝΔΕΣΜΟΙ ΓΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
    Ο Δ/ΝΤΗΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ

Σάββατο 26 Φεβρουαρίου 2011

Ήξερα ότι το νερό είναι σημαντικό, αλλά δεν ήξερα πότε πρέπει να το πίνω.

Πίνοντας νερό στη σωστή ώρα
μεγιστοποιεί την αποτελεσματικότητά στο ανθρώπινο σώμα:
-2 ποτήρια νερό μετά το ξύπνημα - βοηθά στην ενεργοποίηση εσωτερικών οργάνων
-1 ποτήρι νερό 30 λεπτά πριν από το γεύμα - βοηθάει την πέψη
-1 ποτήρι νερό πριν από το μπάνιο - βοηθά στην μείωση της αρτηριακής πίεσης
-1 ποτήρι νερό πριν πάτε για ύπνο - αποφεύγεται εγκεφαλικό επεισόδιο ή καρδιακή προσβολή

 

Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 2011

ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΜΕΤΣΟΒΟ



ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ ΣΤΑ ΤΕΛΗ ΤΟΥ ΓΕΝΑΡΗ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΕ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΜΕΤΣΟΒΟ. ΤΟ ΜΕΤΣΟΒΟ ΕΙΝΑΙ ΑΠ' ΤΑ ΟΜΟΡΦΌΤΕΡΑ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ ΕΙΤΕ ΧΕΙΜΩΝΑ ΤΟ ΕΠΙΣΚΕΦΤΕΙΣ ΕΙΤΕ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ. ΓΙ' ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΣΑΣ ΑΝΑΦΕΡΟΥΜΕ ΜΕΡΙΚΑ ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΙΣΩΣ ΤΑ ΒΡΕΙΤΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ...

Λίγα λόγια για το Μέτσοβο...







 







Το Μέτσοβο είναι η ορεινή κωμόπολη του νομού Ιωαννίνων.Ένας παραδοσιακός οικισμός,που βρίσκεται στο ανατολικό άκρο του νομού,κοντά στα όρια με τον νομό Τρικάλων.Οι κάτοικοι ασχολούνται λιγότερο με τη γεωργία και περισσότερο με την κτηνοτροφία,ενώ ένα σημαντικό τμήμα του πληθυσμού απασχολείται στις βιομηχανίες ξύλου και γάλακτος καθώς και στις βιομηχανίες ειδών λαϊκής τέχνης.Toν χειμώνα λειτουργεί στην περιοχή οργανωμένο χιονοδρομικό κέντρο.



Η ιστορία του Μετσόβου


Επί τουρκοκρατίας,το Μέτσοβο ήταν ένας μικρός οικισμός βοσκών,ο οποίος γνώρισε πληθυσμιακή και οικονομική ανάπτυξη μετά την εκχώρηση προνομίων στην περιοχή από τον σουλτάνο Αχμέτ Δ’.Η πόλη ελευθερώθηκε από τον τουρκικό ζυγό στις 31 Οκτωβρίου του 1912,εξέλιξη στην οποία συνέδραμαν αντάρτικα σώματα Κρητικών με τη βοήθεια στρατιωτικού αποσπάσματος του συνταγματάρχη Μήτσα.Από το Μέτσοβο κατάγονται πολλοί εθνικοί ευεργέτες,όπως οι Αβέρωφ,Στουρνάρας και Τοσίτσας.

Η εκδρομή μας στο Μέτσοβο πραγματοποιήθηκε την 28η Ιανουαρίου 2011. Αυτό που μας έκανε μεγάλη εντύπωση ήταν ότι το Μέτσοβο διακρίνεται για την τήρηση της παράδοσης και την γραφικότητά του. Με την είσοδό μας στο Μέτσοβο παρατηρήσαμε την μοναδική κατασκευή των σπιτιών από πέτρα και ξύλο και τα οποία βέβαια δύσκολα τα διακρίναμε μιας και ήταν  καλυμμένα με χιόνι.
Ακόμα στην κωμόπολη αυτή είδαμε πολλούς ανθρώπους που κυκλοφορούσαν με παραδοσιακές φορεσιές.
Παραδοσιακές είναι επίσης οι αγορές αλλά και τα εστιατόρια. Στις αγορές υπήρχαν πολλά και διάφορα χρώματα από χειροποίητα σουβενίρ αφού το Μέτσοβο είναι διάσημο για την επεξεργασία του ξύλου, μαλλιού και πέτρας. Τα εστιατόρια μοσχοβολούσαν από  διάφορες μυρωδιές  παραδοσιακών συνταγών, οι οποίες μπλέκονταν μεταξύ τους και δεν ήξερες τι να πρωτοδιαλέξεις..

Μπέρμπεης Γεώργιος & Ντέμου Ιωάννα


ΓΙΑ ΧΑΛΑΡΩΜΑ ΚΑ ΞΕΚΟΥΡΑΣΗ ΔΙΑΒΑΣΤΕ..

 
Τα παιδιά τα ξέρουν όλα...

Ένα μικρό κορίτσι μιλούσε με το δάσκαλο της για τις φάλαινες.
Ο δάσκαλος είπε ότι είναι φύση αδύνατο μια φάλαινα να καταπιεί έναν άνθρωπο, γιατί αν και είναι ένα πολύ μεγάλο θηλαστικό, ο λαιμός του είναι πολύ μικρός.
Το μικρό κορίτσι επισήμανε ότι μια φάλαινα είχε καταπιεί τον Ιωνά.
Ενοχλημένος ο δάσκαλος επέμεινε ότι μια φάλαινα δεν μπορεί να καταπιεί έναν άνθρωπο.

Τότε το μικρό κορίτσι είπε, " Όταν θα πάω στον παράδεισο, θα ρωτήσω τον Ιωνά."
Και ο δάσκαλος τη ρώτησε " Και αν ο Ιωνάς έχει πάει στην κόλαση?"
Και η μικρή απάντησε " Τότε θα τον ρωτήσεις εσύ!"
 


  Μια μέρα μια πιτσιρίκα καθόταν και έβλεπε τη μητέρα της που έπλενε τα πιάτα στον νεροχύτη. Ξαφνικά παρατήρησε ότι η μητέρα της είχε αρκετές λευκές τρίχες, που έκαναν αντίθεση στο καστανά της μαλλιά.
Κοίταξε της μητέρα της και τη ρώτησε όλο απορία "Γιατί κάποια από τα μαλλιά σου είναι λευκά, Μαμά?"
Και η μητέρα της απάντησε "Λοιπόν, κάθε φορά που κάνεις κάτι λάθος και με στεναχωρείς και με κάνεις να κλαίω, μια τρίχα μου γίνεται λευκή."
Το μικρό κορίτσι σκέφτηκε λίγο αυτή την αποκάλυψη και είπε "Μαμά, γιατί όλα τα μαλλιά της γιαγιάς είναι άσπρα?"

 

 Τα παιδιά είχαν όλα φωτογραφηθεί και η δασκάλα προσπαθούσε να τα πείσει να αγοράσουν από μια ομαδική φωτογραφία.
"Σκεφτείτε τι ωραία που θα είναι όταν μεγαλώσετε να βλέπετε αυτή τη φωτογραφία και να λέτε "Να η Ιωάννα, είναι δικηγόρος" ή "Να ο Μιχάλης, είναι γιατρός".
Μια φωνή ακούστηκε από το βάθος της τάξης "Να και η δασκάλα, είναι νεκρή."

 Μια νηπιαγωγός παρατηρούσε τα παιδιά της τάξης της καθώς ζωγράφιζαν. Και περνούσε που και που από δίπλα τους για να δει τις ζωγραφιές τους.
Καθώς περνούσε από ένα κοριτσάκι που δούλευε σταθερά, το ρώτησε τι ζωγράφιζε.
Το κοριτσάκι απάντησε " Ζωγραφίζω το Θεό."
Η δασκάλα σταμάτησε και είπε " Μα κανένας δεν ξέρει πως μοιάζει ο Θεός."
Χωρίς να χάσει λεπτό από τη ζωγραφιά της, το κοριτσάκι απάντησε

" θα ξέρουν όλοι σε ένα λεπτό."  
Τα παιδιά ήταν σε σειρά στην καφετέρια του σχολείου για το μεσημεριανό. Στην αρχή του τραπεζιού ήταν μια μεγάλη στοίβα με μήλα. Μια δασκάλα έκανε ένα σημείωμα και το άφησε δίπλα στα μήλα.
"Πάρτε μόνο ΈΝΑ. Ο Θεός κοιτάει."
Στην άλλη πλευρά του τραπεζιού υπήρχε μια μεγάλη πιατέλα με μπισκότα σοκολάτας.
Και ένα παιδί έγραψε ένα σημείωμα, "Πάρτε όσα θέλετε, ο Θεός προσέχει τα μήλα."


ΚΟΥΡΕΙΟ

Ένας Σκοτσέζος μπαίνει σε ένα κουρείο και ρωτάει:
-        Πόσο κάνει το κόψιμο των μαλλιών;
-        9 πένες.
-        Και το ξύρισμα;
-        3 πένες.
-    Τότε ξύρισε μου το κεφάλι.



ΠΟΝΤΙΟΙ

Γιατί οι πόντιοι μπαίνουν στο ασανσέρ και δεν πατάνε το κουμπί;
-        Γιατί γράφει ΄΄ άτομα τρία ΄΄ και περιμένουν άλλους δύο.



ΣΧΟΛΕΙΟ

Ο δάσκαλος ρωτάει έναν μαθητή:
-    Ποιος έχτισε την Ακρόπολη;
Επειδή ο μαθητής δεν το ήξερε του το ψιθύρισε ένας συμμαθητής του:
-        Ο Ικτίνος και ο Καλλικράτης.
Όμως ο μαθητής δεν κατάλαβε και λέει:
-        Το κτήνος ο Καλλικράτης!

ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ ΣΤΟΝ ΙΣΤΟΧΩΡΟ ΓΙΑ ΚΑΝΑ-ΠΑΙΧΝΙΔΑΚΙ...





ΟΙ ΜΑΘΗΤΈΣ:

ΝΤΊΝΟΣ ΘΕΟΔΩΡΕΛΟΣ,

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ, 

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΤΕΜΟΣ